PROBLEMS AND PROSPECTS OF AN INFORMATION TECHNOLOGIES IN TRAINING SPECIALISTS OF AGRICULTURAL

Authors

  • O. V. Grinchak Uman National University of Horticulture
  • O. Kh. Davletkhanova Uman National University of Horticulture
  • B. M. Marin Uman National University of Horticulture

Keywords:

distant education, MOODLE, electronic course, multimedia, Camtasia Studio

Abstract

Transition to knowledge economy is the characteristic feature of humanities' contemporaneity. Activities in information and knowledge production, processing, storage and spreading provide most of gross domestic product in this economy. Leading role in this process belongs to the eLearning based on information technology. In developed countries, e-Learning, except for universities, penetrated into all areas and levels of education - from secondary school to corporate and other postgraduate teaching.Ukrainian market of e-Learning components is growing fast as well. More and more universities use elements of distant education, Internet, intranet, computer multimedia and many other information tool building their own teaching technologies. In Ukraine was adopted national conception of distant education system development. Overwhelming majority o f Uman National University of Horticulture (UN-UH) students have personal computers connected with Internet in their homes or dormitory rooms on constant basics. The rest can use The Net in Internet cafes and laboratories of university. It creates the prerequisites for IT application in UNUH educational process.University chosen Information system MOODLE for distant education organization in UNUH because (1) it is free o f charge and (2) many universities and colleges in the world use this system. It has functionality in accordance with famous five principles of social constructivism. Now UNUH use version 2.3.9 o f MOODLE system.Faculty members of the department o f economic cybernetics and information systems developed and implemented 21 electronic courses. They provided special MOODLE training course for 60 teachers of other departments. Most of them developed their electronic courses as well.Introducing of multimedia in educational process and its influence on apperception courses by students are the second direction of our research. We used software program Camtasia Studio to produce teaching video to explain most difficult terms and conceptions in some courses (Managerial IS in accounting and audit, Econometrics, Models and methods of decision making in analysis and audit, Optimization models and methods). We spread video by means of MOODLE. It has very good educational effect in both students and teachers judgment.

References

Шляхтина С. Перспективы развития дистанционного обучения в мире и в России [Электронный ресурс] / Светлана Шляхтина // КомпьютерПресс. - №1'2006. - Режим доступа : http://compress.ru/article.aspx?id = 14659.

Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні, затверджена Постановою МОН України від 20 грудня 2000 р. [Електронний ресурс]. - Режим до­ ступу : http://www.osvita.org .ua/distance/pravo /00.html.

Анисимов А. М. Работа в системе дистанционного обучения Moodle / А. М. Анисимов. - Харьков : ХНАГХ, 2008. - 275 с.

Кулага І. Реалізація інноваційних підходів до організації освітнього процесу: досвід інституту бізнес-освіти / І. Кулага, О. Ткаченко // Інновації в бізнес-освіті: зб. матеріалів І Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф., 27 берез. 2015 р., м. Київ / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана». - К. : КНЕУ. - 2015. - С. 164-171.

Калиненко Н.А. Опыт создания дистанционных курсов в Восточноукраинском национальном университете им. В. Даля [Электронный ресурс]. - Ре­ жим доступа: http://dist.knteu .kiev.ua/files/metod4.pdf.

Нєлєпова А. В. Стан розвитку дистанційного навчання в розрізі вищих аграрних навчальних закладів / А. В. Нєлєпова // Науковий вісник НУБіПУ. 2011. - Вип. 159. - Ч.1. - С. 430436.

Clark R., Mayer R. eLearning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. - 4rd Edition. - San Francisco: Pfeyffer, 2015. - 508 p.

Arshavskiy M. Instructional Design for ELearning: Essential guide to creating successful eLearning courses. - Copyright Material, 2013. - 207 p.

Vai M., Sosulski K. Essentials of Online Course Design: A Standards-Based Guide (Essentials of Online Learning). - - New York: Routledge, 2011. - 202 p.

Інформаційна система дистанційної освіти Moodle 2.x: Навч. пос. /0. В. Гринчак, М. В. Гринчак, О. Х. Давлетханова, М. А. Кислиця, С. М Концеба, Б. М. Марін, Я. Л. Миколайчук, Л. В. Михайлишина, Г. Ю. Родащук, О. С. Сольський О. М. Анісімов,. - Умань: Ред.-вид. відділ Уманського НУС, 2015. - 440 с.

Положення про систему управління навчанням Moodle в Уманському національному університеті садівництва.

Published

2023-05-03